Porady

Jak robić lepsze zdjęcia, czyli trudna sztuka kadrowania




Znasz sekret idealnej kompozycji? Czy można samodzielnie nauczyć się tak patrzeć przez obiektyw, by z pozornie zwykłych ujęć tworzyć niebanalne historie? Na te i kilka innych pytań odpowiemy w poniższym poradniku.

Cechy dobrego fotografa, czyli jak patrzeć, by widzieć?

Mistrzowie w swoim fachu zgodnie podkreślają, że ważne są: cierpliwość, pracowitość i umiejętność skupiania na scenie, którą obserwują. Aby fotografować lepiej, trzeba zwracać uwagę na każdy centymetr kadru i to dosłownie, na bieżąco podejmować decyzje, co ująć w kadrze, a z czego zrezygnować, gdzie umieścić najważniejszy motyw i czym wypełnić rogi zdjęcia. Fotografia w rozumieniu tych najlepszych to sztuka patrzenia, dostrzegania. Zawsze na fotografii powinno się znaleźć to, co rzeczywiście chcemy na niej umieścić, a cała reszta może zostać pominięta.

Kadrowanie a brzegi zdjęć

Każde ujęcie ograniczają brzegi kadru. Rogi, a także krawędzie silnie przykuwają wzrok. Podstawowa wskazówka brzmi: fotografuj tak, by główny temat ujęcia nie został ucięty przez brzegi kadru w niewłaściwym miejscu. W przypadku ludzi istotne jest to, by fragment ciała fotografowanej postaci, czubek głowy czy łokieć nie nachodziły na boczną krawędź zdjęcia, podobnie stopy i głowa nie mogą zostać ucięte. Ta zasada jednak nie jest uniwersalną regułą. Przykładowo, jeśli chcemy skoncentrować się np. na twarzy modela, to wiadomo, że, ramiona czy nogi nie będą widoczne w kadrze. 

Piękno tkwi w prostocie

Jednym z częstych błędów początkujących fotografów jest to, że chcą na jednej fotografii pokazać za wiele elementów, przez co patrzący może się czuć zdekoncentrowany. Zbyt wiele elementów na zdjęciu nie pozwala się skupić na istocie ujęcia. Szczególnie jeśli w tle rozciągają się zapierające dech w piersiach krajobrazy, ciężko sobie odmówić, by pokazać je w całej okazałości. Często jednak mniej znaczy więcej, ponieważ mniej elementów łatwiej ułożyć w kadrze niż wiele, nie ma niepotrzebnego chaosu oraz przytłaczającego przeładowania. Warto więc zacząć od prostych kompozycji. Znani i doceniani fotografowie radzą, by w miarę możliwości usunąć zbędne elementy z kadru, gdyż to zawsze poprawia kompozycję.

Jak kadrować zdjęcia – najważniejsze zasady komponowania ujęć

Zasada trójpodziału. Jest to jedna z głównych reguł rządzących kompozycją w świecie fotografii. Oznacza nic innego jak podział kadru na trzy części zarówno w pionie, jak i w poziomie, a na przecięciu tych linii umieszczenie elementów, które są szczególnie ważne. Dzięki temu zapanuje porządek.

Kompozycja centralna. To ustawienie danej osoby czy obiektu w środku klatki, zanim naciśniemy spust migawki. W wielu sytuacjach takie ujęcie jest korzystne, ponieważ pozwala skupić uwagę na fotografowanym obiekcie i uzyskać element równowagi. Elementy architektury i droga stanowią często idealną opcję dla skoncentrowanych kompozycji. Podobnie jak sceny zawierające odbicia.

Kadrowanie z boku. Często dużo lepsze efekty można uzyskać, edytując zdjęcie tak, by obiekt był umieszczony z boku. To pozwala zwrócić uwagę także na inne elementy znajdujące się na zdjęciu. Dużą zaletą takiej fotografii jest wrażenie ruchu. Ujęcia, w których obiekt główny znajduje się nieco z boku, sprawiają wrażenie bardziej dynamicznych.

Tło na zdjęciach

Jednym z powszechnych błędów jest brak zastanowienia nad tłem czy po prostu brzegami zdjęć. Kadrowanie zdecydowanie warto zacząć od znalezienia jednego obiektu, który będzie w kadrze najważniejszy. Następnie konieczne jest dodanie kontekstu, który będzie tłem dla ujęcia. Tło musi być na tyle dobrze dobrane, by nie konkurowało z tematem głównym zdjęcia.

Ramki, kolory, linie wiodące i symetria

Ramki na zdjęciach. Dostrzeganie naturalnych ramek, które tworzą np. budynki, drzewa, otwarte okna, drzwi czy nawet ruiny to dobry trening uważności. Naturalne obramowania pozwalają na stworzenie interesującego kadru, w którym obiekt fotografowany będzie w centrum.

Linie wiodące. Zawsze kiedy patrzymy na dane zdjęcie, nasze oczy podążają za nimi. Najciekawsze zdjęcia to te, które opowiadają jakąś historię i właśnie dlatego warto tak komponować kadr, by patrzący mógł zostać przeprowadzony do najważniejszego punktu na zdjęciu. Smuga dymu, fala na wodzie, ścieżka prowadząca po kres horyzontu – na takie elementy zawsze warto zwrócić uwagę. Możesz wykorzystywać linie pionowe, poziome czy proste.

Powtarzające się wzory, kolory, znaki. Podobnie jak ramek, można szukać na zdjęciach elementów, które występują w regularnych odstępach od siebie. Pamiętaj o tym, że ludzki wzrok lubi porządek oraz symetrię na zdjęciach, dlatego warto choć rozejrzeć się wokół za poszukiwaniem inspiracji.

Perspektywa patrzenia

Większość fotografii jest robiona na linii wzroku tuż przed nami. Jeśli jednak zależy Ci na tym, by stworzyć oryginalny, interesujący kadr, który będzie się wyróżniał na tle Twoich dotychczasowych dokonań, to zmień pozycję. Spróbuj wykonać zdjęcie z dołu, kucając lub stanąć wyżej np. na schodach, by sfotografować obiekt z góry. Spróbuj wykonać zbliżenie obiektu lub przeciwnie, umieścić go na dalszym planie i ująć inne, dodatkowe obiekty w kadrze lub elementy krajobrazu.

Trening czyni mistrza

Bardzo ważna zasada dla tych, którzy ciągle mają wątpliwości, co powinno się znaleźć w kadrze – rób więcej ujęć. Ważne jest jednak to, aby nie wykonywać zdjęć na oślep, ale za każdym razem przed naciśnięcie spustu migawki myśleć o kadrowaniu, szukać, myśleć, kombinować, próbować.

Zasady trzeba czasem złamać

Nasz wzrok nie jest idealny i często w sposób wybiórczy postrzega różne obiekty. Podane powyżej zasady są pomocne, ale to nie twarde reguły, lecz wytyczne. Dużo zależy bowiem od tego, jakim typem fotografii się zajmujemy i to, co mamy zamiar pokazać dzięki ujęciu.

Warto pamiętać o tym, że te najpiękniejsze ujęcia najlepiej zachować na dłużej i to nie tylko w formie standardowego rozmiaru zdjęć, ale także ciekawych opcji takich jak chociażby zdjęcia wielkoformatowe, kubek ze zdjęciem czy puzzle ze zdjęcia, które dzięki oryginalnemu nadrukowi staną się wyjątkowe!

PODOBAŁ CI SIĘ TEN ARTYKUŁ?

Więcej tego typu treści możesz otrzymywać jako pierwszy, wystarczy się zapisać, akceptując tym samym regulamin i politykę prywatności

Możesz wypisać się z subskrybcji w dowolnym momencie klikając w odpowiedni link znajdujący się w wiadomości email.